Diş Eti Hastalığı

Diş Eti Hastalığı Antalya

Diş eti hastalığı nedir?

Diş eti hastalığı (Periodontal hastalıklar) diş eti ve dişleri destekleyen diğer dokuları etkileyen iltihabi hastalıklardır. Erişkinlerde diş kayıplarının %70’inden periodontal hastalıklar sorumludur. Bu hastalıklar erken dönemde teşhis edildiklerinde kolay ve başarılı bir şekilde tedavi edilebilirler.

Periodontal hastalıklar dişeti iltihabı (gingivitis) ile başlar. Yani gingivitis periodontal hastalığın erken dönemidir. Bu dönemde dişetleri kanamalı, kırmızı ve hacim olarak büyümüştür. Erken dönemde çok fazla rahatsızlık vermeyebilir. Tedavi edilmezse hastalık periodontitise ilerleyerek dişeti ve dişleri destekleyen alveol kemiğinde geriye dönüşsüz hasar oluşturabilir.

Periodontitis periodontal hastalıkların daha ilerlemiş bir safhasıdır. Dişleri destekleyen diğer dokularla birlikte alveol kemiğinde de hasar oluşur. Diş-diş eti arasında “periodontal cep” oluşur. Periodontal cep varlığı infeksiyonun yerleşimini ve hastalığın ilerlemesini kolaylaştırır. Hastalık ilerledikçe dişler sallanmaya başlar, hatta çekime gidebilir.

Diş eti hastalığının belirtileri nelerdir ?

• Diş fırçalama sırasında kanayan dişetleri
  • Kırmızı, şiş ve hassas dişetleri
  • Dişlerden kolaylıkla ayrılabilen, uzaklaşan dişetleri
  • Dişler ve dişetleri arasında iltihabi akıntı
  • Sallanan veya giderek birbirinden uzaklaşan dişler (dişler arasında aralıkların oluşması veya mevcut aralıkların artması)
  • Isırma sırasında alt ve üst dişler arasındaki ilişkilerin değişmesi
  • Bölümlü protez uyumundaki değişiklik, bozulma
  • Sürekli kötü ağız kokusu
  • Bununla beraber, periodontal hastalık hiç bir bulgu vermeden de ileri safhalara ulaşabilir. Bu nedenle düzenli aralıklarla dişhekimine gitmek son derece önemlidir.

Diş eti hastalığının nedeni nedir ?

Diş eti hastalığının en önemli nedeni “bakteriyel diş plağı” adı verilen, dişler üzerinde biriken yapışkan ve renksiz film tabakasıdır. Günlük fırçalama ve diş ipliği kullanımı ile diş plağının uzaklaştırılması sağlıklı bir ağız için temel gereksinimdir. Eğer plak etkin bir şekilde dişlerden uzaklaştırılmazsa diş taşı veya tartar olarak bilinen düzensiz yüzeyli ve geçirgen bir yapıya dönüşür. Plaktaki bakteriler tarafından salınan zararlı ürünler dişetinde irritasyona neden olur. Bu ürünler nedeni ile dişetini dişe sıkıca bağlayan lifler yıkıma uğrar, dişeti dişten uzaklaşır ve periodontal cep oluşur. Böylece bakteri ve ürünlerinin daha derin dokulara ilerlemesi kolaylaşır. Hastalık ilerledikçe cep derinleşir, bakteriler daha derine; kemiğe kadar ilerler ve dişi destekleyen alveol kemiğinde de yıkım başlar. Hastalık tedavi edilmeden bırakılırsa sonunda dişler sallanır ve çekimleri bile gerekebilir.

Diş eti hastalığı nasıl önlenir ?

Periodontal hastalığın önlenmesinde en önemli görev kişinin kendisine düşmektedir. Dişleri sağlıklı bir durumda sürdürmek için, günlük ağız bakımı işlemleri ile (diş fırçalama ve diş ipliği kullanma) bakteriyel diş plağının uzaklaştırılması gerekmektedir. Dişhekimine düzenli aralıklarla gidilmesi de aynı derecede önemlidir.

Günlük ağız bakımı işlemleri diş taşı oluşumunu en az düzeye indirebilir, ancak tamamen önleyemeyebilir. Diş fırçası, diş ipliği veya diğer temizlik araçları ile ulaşılamayan bölgelerin bir diş hekimi tarafından değerlendirilmesi mevcut diş plağı ve/veya diş taşının uzaklaştırılması açısından gereklidir.

Diş eti hastalıklarının tedavisi nedir ?

Diş eti hastalığının erken döneminde tedavi, dişler üzerindeki eklentilerin (plak ve diş taşı) uzaklaştırılması ve düzgün bir kök yüzeyinin sağlanmasını kapsar. Bu işlem dişetinde iltihaba neden olan bakteri ve irritanların uzaklaştırılmasını sağlar. Genellikle bu tedavi, dişetinin tekrar dişe adaptasyonu veya dişetinin büzülerek cebin elimine olması için yeterlidir.

Dişeti hastalığının erken döneminde vakaların çoğunluğunda, diş taşı temizliği, plağın uzaklaştırılması ve düzgün bir kök yüzeyinin sağlanmasını takiben günlük etkin ağız bakımı başarılı bir tedavi için yeterlidir. Daha ilerlemiş vakalar cerrahi tedaviyi gerektirebilir. Bu tedavinin amacı dişleri çevreleyen derin periodontal ceplerdeki diş taşlarını temizlemek, cebin büzülerek eliminasyonunu ve düzgün bir kök yüzeyini sağlamak ve daha kolay temizlenebilir bir dişeti formu oluşturmaktır.

Dişeti tedavisi sonrası hastaların düzenli olarak diş hekimi tarafından muayene edilmesi, plak kontrolü ve yeni diş taşı birikimlerinin ortamdan uzaklaştırılması gereklidir. Fakat unutmamak gerekir ki; Dişeti tedavisi ile elde edilenlerin sürdürülmesi için hiçbir işlem kişinin günlük ağız bakımı işlemlerini etkin bir şekilde uygulamasından daha yararlıdır.

Diş eti çekilmesi nedir?

Diş eti çekilmesi, diş etinin diş kökü üzerinden çekilerek, kök yüzeyinin açığa çıkmasıdır.

Diş Eti Çekilmesi Hangi Yaş Gruplarında Görülür?

Yaşla beraber diş eti çekilmesi ihtimali artar. Çevresel ve genetik faktörlere bağlı da genç yaşta çekilmeler görülebilir.

Diş eti çekilmesinin sebepleri nelerdir?

• Çok sert kıllı diş fırçası kullanmak
  • Diş etini ters yönde, şiddetli fırçalamak
  • Dişlerin şiddetli düzeyde çapraşıklığı
  • Hijyen eksikliğine bağlı yoğun diş taşı birikimleri
  • Kontrol altına alınamayan şiddetli sistematik hastalıklar
  • Sigara

Hatalı yapılmış kaplama ve olgular diş eti çekilmesinin temel sebeplerindendir.

Diş etlerimin çekilmemesi için dişlerimi nasıl fırçalamalıyım?

Dişler orta sertlikte bir fırça ile, elle çok baskı yapmadan ve hareketler her zaman diş etinden dişe doğru olacak şekilde fırçalanmalı. Basınç sensörüne sahip şarjlı diş fırçaları diş hekimlerinin tavsiyesidir.

Diş eti hastalıkları diş eti çekilmesine nasıl sebep olur?

Diş eti hastalıkları yumuşak dokuda başlar, tedavi edilmezse dişi çevreleyen dokulara ve nihayet kemiğe ulaşır. İltihaba bağlı kemik erimesi sonucu, diş eti çekilmesi meydana gelir.

Diş eti çekilmesi ne gibi sorunlara yol açar?

Diş hassasiyeti, plak birikimine bağlı ağız kokusu, estetik sorunlar, temizliği zor alanlar olduğu için çürüklere ve buna bağlı diş kayıplarına yol açar.

Diş eti çekilmesinde tedavi yolları nelerdir?

Diş eti çekilmesi durumlarında diş dokusu üzerinde meydana gelen hasarın tedavi edilmesi, diş duyarlılığının tedavi edilmesi ve çekilen diş eti dokusunun cerrahi olarak yerine getirilmesi olmak üzere 3 tedavi yöntemi uygulanır.

Hangi durumlarda diş eti cerrahisine başvurulur?

Hastalarımızın ön bölgelerinde meydana gelmiş olan ve özellikle estetik problem yaratan durumlarda, diş eti hastalığının ilerlediği durumlarda ve arka dişlerde kaplamanın yeterli olmayacağı durumlarda diş eti cerrahisine başvurulur.

Diş eti cerrahisi nasıl uygulanır?

Diş eti cerrahisi iki şekilde uygulanır. Greftleme adı verilen ilk metotta hastamızın damağından alınan ve greft adı verilen parça diş eti çekilmesi olan bölgeye uygulanır. Kaydırma adı verilen ikinci metotta ise çekilme olan bölgesinin yanında sağlam doku varsa doku çekilmenin üzerine kaydırılarak kapatılır.

Diş eti cerrahisi sonrasında nelere dikkat etmeliyim?

Operasyon sonrasında en dikkat edilmesi gereken konu o bölgenin mekanik travmadan uzak tutulmasıdır. Yediklerinize dikkat etmeli ve sert, baharatlı, asitli ve çok sıcak besinlerden uzak durmalısınız. Operasyon bölgesinin temiz tutulması tedavinin sonucunu etkileyen en önemli faktörlerden biridir.

Diş eti cerrahisi sonrası iyileşme sürecinde sigara kullanabilir miyim?

Operasyon öncesinde ve sonrasındaki bir haftalık iyileşme sürecinde olabildiğince sigaradan uzak durmaları gerekir.Bölgede yeni bir doku meydana geldiğinden o dokunun beslenmesi çok önemlidir ve sigara kullanımı beslenmeyi bozar. Çok sigara içen hastalara diş eti tedavisi yapılması uygun değildir.

Diş eti operasyonundan sonra dikiş atılır mı, dikiş olursa kaç gün sonra alınır?

Diş eti operasyonlarından sonra genellikle dikiş atılır ve dikişler operasyondan bir hafta sonra alınır.

Diş eti kanaması nedir ve neden olur?

Diş eti kanaması, diş yüzeyinde plak ve diş taşı gibi eklentilerin varlığı ile gelişen diş eti hastalığına bağlı olarak diş eti dokusunu besleyen damarların yapısının bozulması ile kan elemanlarının damar dışına çıkmasını ifade eder. Bir diğer ifadeyle, iltihabi diş eti hastalığının ilk bulgusu kanamadır. Bu kanama, uyaranla (dokunma, fırçalama vb.) veya kendiliğinden olabilir. Bunların yanında çok sert fırçalama, taşkın veya eksik yapılmış dolgular, çürükler, uyumsuz protezler kanamaya sebep olabilir. Hamilelik, menstruasyon, menopoz, kan hastalıkları, diabet, C ve K vitamini yetersizlikleri, genetik yatkınlık, kan sulandırıcı ilaç kullanımıda diş eti kanaması bulgusu verebilir.

Diş eti kanaması nasıl tedavi edilir?

Diş eti kanaması; kanamaya sebep olan etkenin teşhisi ve buna yönelik uygulamalar ile tedavi edilir. Bu kapsamda diş taşı temizliği, gerekiyor ise subgingival küretaj (derin temizlik) ve bunların yanında plak temizliği yapılır. İyileşme sürecinde hastanın bakımı çok önemlidir. Bu nedenle tedavi sürecine doğru fırçalama ve ihtiyaca göre diş ipi veya ara fırça kullanımı da muhakkak dahil edilmelidir. Çürükler varsa tedavi edilmeli, uyumsuz dolgu veya protez varlığında bunlar düzeltilmeli veya yenilenmelidir. Kanamaya sebep olabilecek  sistemik problemler belirlenmeli ve hastanın hekimi ile konsülte edilmelidir.

Frenulum

Frenulum (dil, dudak, yanak bağı) nedir?

Frenulum diş eti dokusu ile dil,dudak ve yanak arasında bulunan ve bu dokuları birbirine bağlayarak hareketlerini sınırlandıran yumuşak mukoza dokusudur.

Frenulum ağız içerisinde nerelerde bulunur?

Frenulum ağız içerisinde sıklıkla üst ve alt orta kesici dişlerimizin arasında yanağımızla arka dişlerimizin arasında ve dilimizin altında bulunmaktadır.

Ağzımızda kaç adet frenulum bulunur?

Bu bireyden bireye değişen bir özelliktir. Hemen her kişide dilin altında bulununmakla birlikte alt ve üst ön dişlerimizin üstünde ve yanakta arka bölgede birden fazla bulunur.

Frenulumlar hangi durumlarda ağız sağlığı için risk oluşturur?

Frenulumlar özellikle normalden büyük ve kalın olduklarında ve dişin kenarına çok yakın bağlandıkları durumlarda diş etini aşağı çekerek diş eti çekilmesine ve diş eti hastalığına yol açabilir. Dil atında bulunan normalden büyük ve kalın frenulumlarda özellikle küçük çocuklarda konuşma problemlerine yol açabilir.

Frenulumlar estetik olarak sorun yaratır mı?

Evet özellikle alt ve üst orta dişler arasında normalden kalın ve buyuk frenulum olması dişlerin birleşmemesine ve dişlerin arasında diestema adı verilen boşlukların kalmasına sebep olur ve estetik sorunlara yol açar.

Frenulumlar fonksiyon veya estetik olarak problem çıkarttıklarında neler yapılabilir?

Frenulumlar diş eti çekilmesi ve diş eti hastalığı oluşturabilecek şekilde diş eti kenarına yakın konumlandığında o bölgeden uzaklaştırılmalıdır. Özellikle üst ve alt kesici dişlerin arasında yer alıp diestemaya yol açtıklarında ise önce frenulum alınmalı sonrasında ise dişlerin birleşmesi için ortodontik tedavi uygulanır.

Frenulum nasıl alınır?

Frenulum frenektomi adı verilen bir işlem ile dakikalar içerisinde alınır.

Frenektomi işlemi nasıl yapılır?

Frenektomi işlemi gelişen teknolojı sayesinde artık çoğunlukla lazer yardımıyla alınır, bu da işlemin hem kısa hem de kanamasız olmasını sağlar. Fakat bağın çok büyük veya derin olduğu durumlarda cerrahi olarak çıkartılması ve dikiş atılması gerekir.

Frenektomi işlemi sırasında acı duyar mıyım?

Frenektomi işlemi lokal anestezi altında yapılır ve bu sayede işlem sırasında her hangi bir ağrı olmaz. Cerrahi sonrasında da düzenli bakım ve ilaç kullanımı ile rahat geçer.

Frenektomiden sonrası dikişler kaç gün kalır?

Dikişler işlemden bir hafta sonra alınır.

Frenektomiden sonra iz kalır mı?

Frenektomi işleminden sonra iz kalmaz.